آخرین اخبار
کد مطلب: 80227
استفاده بي‌رويه از آنتي بيوتيک‌ها عامل عفونت‌هاي بيمارستاني و از بين رفتن برخي ميکروب‌هاي مفيد بدن
تاریخ انتشار : 1393/05/20 16:37:38
نمایش : 1765
استفاده بي رويه از آنتي بيوتيک‌ها عامل عفونت‌هاي بيمارستاني و از بين رفتن برخي ميکروب‌هاي مفيد براي بدن است.
  عباسعلي ايماني فولادي، دبير اجرايي پانزدهمين کنگره بين‌المللي ميکروب شناسي ايران امروز در نشست خبري اين کنگره درباره عفونت‌هاي بيمارستاني گفت: در برخي کشورهاي جهان اين عفونت‌ها تا حد زيادي کنترل شده است و توانسته‌اند اين مشکل را مهار کنند که بخش عمده مشکل ايران در اين زمينه خوددرماني با آنتي بيوتيک و به بيان ديگر استفاده بي‌رويه از آنتي بيوتيک است و موارد ديگر شامل فاصله بين پزشک و آزمايشگاه از نظر مقاومت‌هاي دارويي به آنتي بيوتيک است.

وي استفاده از دستگاه‌ها و وسايل پزشکي در بدن و رعايت نکردن شرايط ضدعفوني در بيمارستان‌ها به صورت دقيق و کامل و برخي بيماري‌ها که در آن سيستم ايمني بدن به طور کامل از کار انداخته مي‌شود مانند بيماران مغز استخوان را نيز از عوامل ابتلا به عفونت‌هاي بيمارستاني برشمرد.

ايماني فولادي افزود: علل مقاومت دارويي باکتري‌ها استفاده بي‌رويه از آنتي بيوتيک‌ها توسط افراد، استفاده از غذاهايي مانند ماکيان و ساير مواد غذايي که در آن‌ها به صورت بي‌رويه آنتي بيوتيک مصرف شده و هنوز وجود دارد.

دبير اجرايي پانزدهمين کنگره بين‌المللي ميکروب شناسي ايران تأکيد کرد: در کشورهاي ديگر استفاده از آنتي بيوتيک کنترل شده و با تجويز پزشک صورت مي‌گيرد و همچون ايران بدون تجويز پزشک در داروخانه‌ها به افراد فروخته نمي‌شود براي مثال در ژاپن آْنتي بيوتيک ها در مطب پزشک به بيمار ارائه مي‌شود.

وي گفت: برخي از مسئوليت استفاده بي رويه از آنتي بيوتيک‌ها بر عهده افراد معمولي است که براي هر بيماري از آنتي بيوتيک بصورت خودسرانه استفاده مي‌کنند و بخش ديگر از مسئوليت بر عهده پزشک است که براي حفظ بيمار خواستار تجويز آنتي بيوتيک آن را تجويز مي‌کند تا بيمار را براي خود نگاه دارد اما نکته‌اي که در اين ميان فراموش مي‌شود اين است که اين آنتي بيوتيک‌ها باکتري‌هاي مفيد را نيز از بين مي‌برد که نقش مهمي در سلامتي ما ايفا مي‌کنند.

ايماني فولادي خاطرنشان کرد: باکتري‌ها و ميکروب‌هايي که از آنها با عنوان عفونت‌هاي بيمارستاني نام مي‌بريم با آنتي بيوتيک‌هاي مختلف روبرو شده‌اند و به اين علت نسبت به بسياري از آنتي بيوتيک‌هاي معمول مقاوم شده ‌اند که در دست کادرپزشکي، تشک، ميله تخت، کف و ديوار بيمارستان وجود دارند و ما بيمار سرطاني را در بيمارستان بستري مي‌کنيم و مشکل سرطان را با جراحي رفع مي‌کنيم ولي اين بيمار به يک عفونت بيمارستاني مبتلا شده است.

دبير اجرايي پانزدهمين کنگره بين‌المللي ميکروب شناسي ايران تصريح کرد: هزينه درمان فردي که به بيماري سل مقاوم به دارو مبتلا شود از هزينه درمان مبتلا به سرطان بيشتر است و روند درماني نيز سخت‌تر است

محمد مهدي فيض‌آبادي، رئيس انجمن ميکروب شناسي ايران و فوق تخصص ميکروب شناسي نيز در زمينه انتقال عفونت‌هاي بيمارستاني گفت: به علت امکان ابتلاي بيمار به عفونتهاي بيمارستاني توصيه مي‌شود فرد پس از انجام جراحي در اولين فرصت ممکن از بيمارستان ترخيص شود.

رئيس انجمن ميکروب شناسي ايران درباره درصد انتشار عفونت‌هاي بيمارستاني و مقايسه آن با استاندارد جهاني نيز تأکيد کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت ابتلاي بيماران به عفونتهاي بيمارستاني در ايران در حدود 4 درصد است که اين درصد در برخي کشورها تا 7 و 11 درصد گزارش شده است.

ايماني فولادي درباره برگزاري پانزدهمين کنگره بين‌المللي ميکروب شناسي ايران نيز گفت: اين کنگره زير نظر انجمن ميکروب شناسي در سال‌هاي گذشته هر سال يکي از دانشکده‌هاي علوم‌پزشکي کنگره را برگزار مي‌کرد؛ بدين گونه که مسئوليت اجرايي کنگره بر عهده دانشگاه مذکور و مسئوليت علمي بر عهده مسولين کنگره بود.

وي افزود: از 2 سال پيش انجمن ميکروب شناسي ايران تصميم گرفته است علاوه بر مسئوليت علمي مسئوليت اجرايي را نيز خود برعهده بگيرد که اين اقدام موفقيت آميز بود و حجم بالاي استقبال از اين کنگره گواه موفقيت است.

دبير اجرايي پانزدهمين کنگره بين‌المللي ميکروب شناسي ايران در اين کنگره ميهماناني تراز اول و شناخته شده از 15 کشور جهان مانند ايتاليا، فرانسه، آلمان، هلند، استراليا، ترکيه، عراق، بنگلادش،‌ انگليس، مراکش و عراق شرکت کرده‌اند که از اين ميان 10 نفر سخنراني خواهند کرد که مي‌توان به مشهورترين متخصص و پژوهشگر سل در جهان و پروفسور مايکل درانکورت از بهترين متخصصان بيماري‌هاي عفوني و ميکروبيولوژي باليني مانند طاعون اشاره کرد.

ايماني فولادي افزود: بخشي از اين افراد مستقلا و بدون دعوت مقاله داده‌اند و در اين کنگره مطالب خود را ارائه خواهند داد و برخي ديگر نيز جزء مدعوين براي سخنراني در اين کنگره هستند که کنگره‌اي پربارتر از سال‌هاي گذشته را خواهيم داشت.

وي درباره تعداد مقالات ارسال شده نيز گفت: 1800 مقاله ارسال شد که براي بالابردن سطح کيفي کنگره علاوه بر کميت، پس از داوري حدود 400 مقاله از نظر علمي رد شد. 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس